کد مطلب:276315 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

تألیف قلوب
[جمع كردن دل ها و متحد ساختن آن ها كار ساده ای نیست، بیشتر مردم یكی از دو حال را دارند: یا صلاح واقعی خود را تشخیص نمی دهند، لذا بر اموری كه به ضرر آن ها است تن می دهند، و یا این كه مصلحت را تشخیص می دهند، ولی به خاطر منافع دنیوی به آن رضایت ندارند، یگانه كسی كه بین این دو حالت را جمع می كند و اتّحاد می بخشد، وجود اطهر امام عصر - عجّل اللَّه فرجه الشریف - می باشد. لذا] در دعای ندبه می خوانیم: «أَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا»؛ كجاست آن كه میان پراكندگی صلاح و رضا را جمع می كند؟

و در دعای امیر المؤمنین علی علیه السلام درباره آن حضرت آمده: و پراكندگی امت را با او جمع فرمای. [1] .

و در حدیث دیگری است: به وسیله او میان دل های مختلف و پراكنده الفت و اتّحاد داده می شود. [2] .

و در كافی از امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: خداوند به وسیله آن حضرت بین دل های پراكنده و مخالف یكدیگر ائتلاف می بخشد. [3] .

و در بحار در حدیثی كه از امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت شده، چنین آمده است: به پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله گفتم: یا رسول اللَّه! آیا مهدی از ما آل محمد است یا از غیر ما؟ فرمود: نه بلكه از ماست. خداوند دین را به دست او ختم می كند، چنان كه به وسیله ما افتتاح فرمود. و به واسطه ما مردم از فتنه ها نجات می یابند همان طور كه از شرك نجات یافتند، و به وسیله ما خداوند



[ صفحه 117]



پس از دشمنی فتنه ها و آزمایش های سخت دل هایشان را با هم الفت می بخشد، كما این كه پس از دشمنی شرك، آنان را برادر دینی قرار داد و دل هایشان را به هم الفت بخشید. [4] .

این حدیث از طریق اهل سنت نیز روایت شده و بحمد اللَّه به صحت آن اعتقاد دارند.


[1] بحار الانوار: 115:51.

[2] كمال الدين: 647:2.

[3] الكافي: 332:1.

[4] بحار الانوار: 84:51.